Aktualności
Piłka nożna najpopularniejsza, kluby jej prawdziwą siłą

Sport wciąż pozostaje ważnym elementem życia społecznego, chociaż konkurencja wśród rozrywki, szczególnie tej wirtualnej rośnie z roku na rok. Piłka nożna pozostaje niezmiennie tym numerem 1, niezależnym od sukcesów, a właściwie odpornym na ich braki. Ludzie odpowiedzialni za marketing przeprowadzają różne badania mające na celu trafienie na podatny grunt, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty. Takim ciekawym badaniem jest niedawny raport „Moce kibiców” 2024, który jest ciekawostką przybliżającą nie tylko samo zainteresowanie sportem, ale wyróżniającym typy kibiców i ich zaangażowanie, skąd czerpią i czym sie kierują.
 
Większość Polaków po prostu kibicuje polskim sportowcom osiągającym sukcesy. Stąd też możemy zaobserwować spadek zainteresowania skokami narciarskimi (za ery Małysza dorównywały piłce nożnej), gdzie wynik badań odwzorowuje też mocno spadająca oglądalnść telewizyjna. Maleje też ilość samych zawodników uprawiających ten sport, a obecnie w Pucharze Świata nawet są odwoływane kwalifikacje ze względu na zbyt małą ilość startujących (odpływ zawodników postępuje też od lat np. w żużlu). Kto odnosi sukcesy reprezentacyjne widać po grach halowych, gdzie siatkówka zdecydowanie wyprzedza piłkę ręczną i koszykówkę. W sportach indywidualnych jest dość naturalne, że jeden lub kilku sportowców decyduje o ich popularności, tu notujemy wzrost pozycji tenisa dzięki Idze Świątek.

Piłka nożna od lat jest odporna na te zmiany. Z jednej strony wprawdzie mamy największą gwiazdę w historii i obecnie najpopularniejszego Polaka na świecie Roberta Lewandowskiego, ale nie przekłada się to na sukces reprezentacji, a przecież osiągnięcia drużyny są najważniejsze w grach zespołowych. W raporcie szczegółowiej analizowane jest 5 najpopularniejszych dyscyplin. Trzy z nich to sporty indywidualne, więc odpada w ich przypadku śledzenie rozgrywek ligowych i kibicowanie konkretnym klubom… tym bardziej poziom zainteresowania nimi leży na barkach kilku zawodników.
 
Dwie dyscypliny, które da się jakoś porównać to piłka nożna i siatkówka. Piłce nożnej kibicuje 61%, siatkówce 44% (nie zawsze wszyscy kibicujący interesują się sportem). Widać, że dużym bodźcem w siatkówce jak w każdej dsycyplinie są sukcesy reprezentacji, bo jej kibicuje 93% kibiców siatkówki, zaś w piłce nożnej jest to 82%.
 
Jednak różnice widać w tym co wydaje się największą siłą – kluby i rozgrywki ligowe. Aż 51% kibiców futbolu, kibicuje swojemu ulubionemu klubowi, a 43% śledzi konktetne rozgrywki ligowe, gdy w siatkówce jest to odpowiednio tylko 17% i 19% i także częstotliwość oglądania swojego klubu jest sporo wyższa niż wśród fanów siatkówki. I to chyba jest główna siła piłki nożnej – kluby piłkarskie rozsiane po każdym zakątku kraju i świata oraz ich wierni kibice, co wpływa na zaangażowanie sponsorów w kluby piłkarskie.

 
LINK DO RAPORTU: >>KLIKNIJ<<

Zobacz także